torsdag, november 15, 2007

Nytt vrak hittat!

Idag så fick jag som lite av en historienörd en bra nyhet. I svenskt vatten har det hittats en mycket välbevarat vrak från 1600-talet. Jag hoppas det kommer mer uppgifter om skeppet och lite filmat material.

"Skeppet är omkring 25 meter långt och sju meter brett och har inte plundrats. Däcket är inte uppbrutet, relingen på akterkastellet finns kvar och skulpturerna i aktern är så välbevarade att de skulle kunna ha tillverkats igår. Något så här väl bevarat gammalt skepp har inte hittats någon annanstans i världen och inte ens regalskeppet Vasa kommer i närheten."
Jag vill se många timmar av film och en massa foton i en ny bok. det här är så oerhört intressant. Hoppas bara ingen idiot bryter sig in i denna helgedom!

1 kommentar:

Anonym sa...

åhå skeppsbrott! finns det ngt mer spännande? jag tänkte juveler, historia, drama och ja drömmer mig bort.