fredag, juni 29, 2007

Höjda hyror?

Läste nyss att en utredning vill göra det lättare att höja hyrorna på lägenheter. Eftersom det gäller hela landet, så tror jag det bara är i de större städerna som det kommer att märkas någon skillnad. Frågan man kan ställa sig är varför (kd) och (fp) ställer sig bakom förslaget då de själva vet att det kommer kosta den tusentals röster i nästa val.

Själv så tycker jag inte att hyrorna behöver chockhöjas, men visst tycker jag att det borde bli billigare att bo ute i förorterna. Ibland så tror jag det är lika dyrt att bo i Fittja som på Östermalm. Konstigt enligt mig.

"35 procent - så mycket kan hyrorna i genomsnitt skjuta i höjden. Det tror ledningen för privatägarnas organisation Fastighetsägarna. Och hyresgästföreningen befarar ännu högre högre hyror i attraktiva områden i Stockholm och andra storstäder" (läs här)

Jag tycker inte att det är fel att hyrorna höjs i fina områden. Det som borde göras är att fixa till problemen i förorterna och sedan hyra ut lägenheterna billigare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

alltså ah du jag vet inte det. okej så här. nybyggen de förstår jag har högre hyror - vare sig de e strandsatta i stan eller inte. men alla vill ju bo i stan (läs de flesta). och genom att ha högre hyror där bidrar man inte indirekt till segregation?? anyway vad jag vill säga är jag håller med om att hyrorna bör vara högre i stan pga dess populäritet. men de bör inte höjas. de e redan många hyresrätter m orimligt höga hyror. dock finnerman inte alltid logiken i deras "prissättning". har många vänner som bor i liknande lägenheter men vissa sjukt billiga o andra betydligt mkt dyrare. någon skön generell regel borde finnas, där hyror sätts efter: läge, byggnadsår, standard och omgivning. för som de är idag verkar det inte finnas ngn sk logik. förresten var det inte snack om att sänka hyrorna i stan?? häls invalid

Anonym sa...

det e någon fotskeneinflammation, pga för dåliga skor. men det går framåt, idag liite bättre så jag e säkert där på fre ska du se. dock är ja nog inte redo för att springa då, men annars så!