lördag, februari 14, 2009

Kebnekajse - Lika uråldriga som berget!

SRF har återigen släppt ett band till årets kommande festival. Inte alls min smak och jag kommer inte att se dem lira heller. Klarar mig bra utan deras musik och deras publik. Progg (observera att detta är progg!) är inte alls något jag uppskattar.



"Kebnekajse - från början Kebnekaise - debuterade 1971 med det för sin tid banbrytande konceptet traditionell folkmusik på elektriska instrument. Som de dessutom sjöng på svenska kom de allmänt att betraktas som en del av den dåtida proggrörelsen, fast bandet till skillnad från nämnda rörelse såg sig själva som opolitiska. Fram tills 1978 släppte Kebnekajse sammanlagt sex plattor innan de gick skilda vägar fram tills 2002, då de återförenades på hobbynivå. Och nu, 2009, är Kenny Håkansson & co aktuella med sitt självbetitlade comebackalbum (release 25 februari) och sin SRF-debut. Sveriges hårdaste och mest legendariska spelmän är officiellt tillbaka!"

(källa: Swedenrock.com)

4 kommentarer:

dyermaker sa...

Synd om du inte ska kolla dem, Micke - de svänger TUNGT! Kan även ses på Fasching nästa fredag, förresten!

dyermaker sa...

Synd om du inte ska kolla dem, Micke - de svänger TUNGT! Kan även ses på Fasching nästa fredag, förresten!

dyermaker sa...

Hmm... dubbelpost? Nå - repetition är all kunskaps moder... ;-)

UriahHeep sa...

Inte en chans att jag ser dem