tisdag, mars 20, 2007

Citat vi minns(?) - Den gode Göran Persson eller HSB

En del goda citat från tiden som gått.


”Jag kommer, och den regering jag tillhör kommer, med kraft i alla sammanhang brännmärka dem som utomlands talar illa om Sverige... Ingen har rätt att undandra sig rollen som ambassadör. Vi skall tala väl om vårt fina land!”
- I riksdagens budgetdebatt 14 juni 1995.

”För mig är det oerhört slående vad politisk stabilitet betyder för ekonomisk utveckling när man ser det kinesiska exemplet.”
- På besök i Kina 4 nov 1996

"Ja, du. Kanske jag blir lite för duktig ibland. Jag har hela 90-talets historia ändå in på kroppen. Jag kan den i detalj. Kanske är jag för påläst och kan ibland uppfattas som lite mästrande."
- Besvarar frågan om vad han har för svaga sidor, Expressen 30 augusti 2000.

"Man får acceptera den konstitution de har kommit överens om."
- På besök i Nordkorea 2001

"Hur kan du som köpt en villa för 6 miljoner veta hur vanligt folk har det?"
- Sagt till Bo Lundgren i valrörelsen 2002 (före herrgården).

"Du investerar tungt i en borgerlig valseger. Tänk om det blir en socialdemokratisk valseger? Då får du hela kanslihuset emot dig, har du tänkt på det?"
- Till Jan Scherman efter TV4:s partiledardebatt tre dagar före riksdagsvalet 2002.

"Fri rörlighet för arbetskraft vill vi ha, men inte social turism. Där får vi inte vara naiva."
- Ekot 11 nov 2003.

”Jag skulle tro att när vi kommer till valrörelsen kanske det inte är så många som talar om arbetslösheten.”
- 1 maj 2006

" - - - "
- Valnatten 2007, när han bröt den demokratiska sedvänjan att gratulera valets vinnare.

"Vi når alla en punkt där det är dags att sluta."
- Perssons kommentar när Metallbasen Göran Johnson avgick.

Inga kommentarer: